Gevaarherkenning is het eerste van de drie onderdelen van het autotheorie examen. Dit onderdeel is echter ook het meest gevreesde onderdeel van het examen. In dit artikel gaan we uitleggen hoe het onderdeel gevaarherkenning eruit ziet, wanneer je welke keuze moet maken en nog een aantal tips.
Gevaarherkenning
Het theorie examen voor de auto bestaat uit 65 vragen. 25 vragen gaan over gevaarherkenning en van deze 25 moet je er 13 goed hebben om te slagen.
Voor elke vraag krijg je 8 seconde de tijd om te kiezen uit:
- Niets doen
- Gas loslaten
- Remmen
Dit onderdeel van het theorie examen is tot stand gekomen om te testen hoe goed je gevaren kunt herkennen. Toch blijft het een onderdeel waar veel mensen moeite mee hebben, lees verder voor tips. Deze tips kun je toepassen als je aan het leren bent voor je auto theorie. Ga je een auto huren in Houten? Dan kun je ook gebruik maken van onderstaande tips over gevaarherkenning.
Wanneer kies je wat?
Je kunt bij dit onderdeel uit drie dingen kiezen, maar wanneer maak je nu de juiste keuze? Hier hebben we een aantal tips om de keuze gemakkelijker te maken.
Wanneer kies je voor A – Remmen
Remmen is bijna altijd noodzakelijk in de volgende gevallen:
- Er zijn tegenliggers zichtbaar op een smalle weg
- Je rijdt voorbij weg werkzaamheden of andere obstakels op de rijbaan
- Je bevindt je in een onoverzichtelijke situatie
- Door de scherpe bochten kun je niet zien wat er op je afkomt
- Er zijn kinderen of oudere mensen zichtbaar
- Je ziet een file ontstaan
- Je ziet dat er grote snelheidsverschillen zijn tussen weggebruikers
Wanneer bies je voor B – Gas loslaten
Je kiest voor B als je:
- De situatie vertrouwt
- De situatie goed overzichtelijk is
- Als er geen direct gevaar zichtbaar is
- Als je een bord met een aangepaste snelheid ziet
Wanneer kies je voor C – Niets doen
Je kiest voor C niets doen als je de situatie goed kunt overzien, er geen sprake is van direct gevaar en er voldoende ruimte beschikbaar is om de handelingen uit te voeren. Ook moet er hiervoor een vluchtmogelijkheid aanwezig zijn en er geen sprake zijn van snelheidsverschil.